неділя, 4 вересня 2022 р.

Біблійний екзистенціалізм

Екзистенціалізм - це філософія межівних ситуацій.

Книга Йова - підручник із поводження у межівних ситуаціях.

Здається, скорбота Йова така велика, що ніщо не може її втамувати.

Спочатку проявляється його велика і подивугідна покора

 Нагим вийшов я з материнської утроби, нагим і повернусь туди. Господь дав, Господь і взяв. Нехай ім'я Господнє буде благословенне!

Але коли нещастя помножуються, приходить гіркий біль. Здається, і тоді покори Йову не забракло. Він перебуває у глибокому траурі

Сиділи вони так коло нього на землі сім день і сім ночей. І ні один не говорив до нього й слова, бачили бо, що біль був великий вельми.

Коли його так звані друзі не розраджують, але помножують його страждання, тоді Йов не витримує

Нехай загине день, коли я народився і ніч, що сказала: Зачався чоловік! Той день хай стане тьмою, хай Бог з висоти не згадує про нього, нехай світло не сяє над ним...

спочатку шкодує, що народився.

Тоді бунтує проти Бога

Сьогодні знову гірка моя скарга, його тяжка рука у мене стогін вириває. Коли б я знав, де його знайти, щоб доступитись до його престолу! Я впорядив би перед ним розправу, наповнив би доводами мої уста. Я збагнув би слова відповіді до мене, я зрозумів би, що він мені сказав би! Чи сперечався б він на повну силу зо мною? О ні! Він би тільки до мене прислухався. Тоді з ним праведник став би на прю, і я звільнився б від судді мого назавжди!

Ясно, між тим є ще багато тексту. Як праведний Йов дійшов до такого, до хули на Бога.. 

Направду цікаво спостерігати за стадіями горя, за тим, як Йов спочатку має багато покори, потім він довго-довго в тиші зі своїми стражданнями. Здається, переболіло і мало би попустити. Але ні, стався рецидив. Стало ще гірше...

Йов не втікає від свого болю. Здається, не має куди втекти, бо куди може бути гірше. Ми напевно не потрапляємо у такі ситуації, ми завжди знаходимо можливість на щось відволіктися і забутися. Але напевно і Йов міг би просто стати в позицію жебрака, професійного знедоленого, не думати про своє становище, а просто плисти за течією і чекати своєї смерті. Чи навіть вкоротити собі віку.

Ні, Йов щирий. Він щирий у своїй покорі. Тоді він щирий у своєму смуткові. У своїх зітханнях. Він зрештою щирий у своєму бунтові. Він цілком і повністю переживає кожну хвилину свого терпіння.

Немає коментарів:

Дописати коментар